Vlaamse Wonderjaren

Dit speelt nu bij Vlaamse Wonderjaren:

Bobbejaan Schoepen (1925-2010)

Bobbejaan Schoepen (Boom, 16 mei 1925 – Turnhout, 17 mei 2010) was zonder twijfel de belangrijkste en meest veelzijdige zanger van zijn generatie. Met zijn voornaam, afgeleid van het Zuid-Afrikaanse liedje “Bobbejaan klim die berg”, werd hij een icoon als Vlaams zanger, gitarist, entertainer, acteur en kunstfluiter.

Zijn eerste optreden vond plaats op 23 november 1943 in zaal Oud Antwerpen, later bekend als de Ancienne Belgique, maar zijn grote successen boekte hij pas in de jaren vijftig en zestig, niet enkel in Vlaanderen maar ook internationaal bekendheid. Hij verkocht ruim vijf miljoen platen, nam zowat vijfhonderd liedjes op en schreef ook nog eens dozijnen liedjes voor andere artiesten. Vanaf de jaren ’70 was zijn naam verbonden aan het familiepretpark Bobbejaanland in het Kempense Lichtaart, maar hij bleef er nog vele jaren dagelijks voor volle zalen optreden.

Josée Schoepen, weduwe van Bobbejaan, overleed op 13 september 2013. Ze woonde tot op het einde van haar leven in Bobbejaanland. Josée Schoepen – geboren als Josephina Jongen – was zelf operazangeres toen ze Bobbejaan leerde kennen en zong vaak samen met haar man, maar moest later stoppen met zingen na problemen met de stembanden. Ze bleef meestal in de schaduw van Bobbejaan, maar speelde wel een zeer belangrijke rol bij het runnen van Bobbejaanland. Bobbejaan en Josée kregen vijf kinderen.

Zoon Tom Schoepen waakt over de uitgebreide muzikale nalatenschap via de website Bobbejaan.be.

Bij Vlaamse Wonderjaren hoor je volgende 127 liedjes van Bobbejaan Schoepen:

  • 1,2,3,4 of 5 miljoen – 1966
  • Aan ’t Lago di Garda – 1952
  • Achter tralies in een cel – 1960
  • Adios amigo – 1962
  • Als blauwe ogen vol tranen staan – 1970
  • Als ge wilt en ge meugt maar ge kunt niet – 1968
  • Als het vriest in Madagascar – 1966
  • Als ik jou verlies – 1964
  • Als je de taal van de liefde verstaat – 1968
  • Anneliese – 1954
  • Auf wiedersehn Marleen – 1962
  • Bij het kampvuur – 1959
  • Bimbo – 1954
  • Bobbejaan in Transvaal – 1959
  • Boerenbruiloft – 1959
  • Brigitte doet me denken aan Bardot – 1971
  • Café Zonder Bier – 1959
  • Canonball jodel – 1953
  • Catarina – 1962
  • Cowboy Jimmy – 1950
  • Daar moet je nu toch ’n stomme ezel voor zijn – 1967
  • David Crockett – 1956
  • De Alpinist – 1952
  • De echo van de waterval – 1959
  • De Jodelende Fluiter – 1948
  • De Kleine Wals (& Morgan Zusjes) – 1951
  • De koureur – 1963
  • De lachende vagebond – 1958
  • De lichtjes van de Schelde – 1952
  • De man met de banjo – 1954
  • De mast staat scheef – 1964
  • De trappers van Alaska – 1948
  • Den arbitter – 1966
  • Die ene kleine traan – 1961
  • Die laatste roos – 1961
  • Doe Het Nog Een Keer – 1956
  • Een hart – 1966
  • Een hutje op de heide – 1966
  • Een kerel die niet drinken kan – 1964
  • Een koude wind waait (home recording) – 1967)
  • Een student uit Heidelberg – 1964
  • Geef de kinderen een kans – 1985
  • Geef hem nog een kans (& Eddy Smets) – 1978
  • Geef mij maar de prairie – 1948
  • Geef ze een klein beetje liefde – 1973
  • Haar moeder was er altijd bij – 1962
  • Hier hier – 1966
  • Ik ben alleen – 1966
  • Ik ben boos op de maan – 1960
  • Ik ben ’t hier Therese – 1975
  • Ik ben ver van huis – 1960
  • Ik danste – 1964
  • Ik geloof – 1967
  • Ik heb eerbied voor jouw grijze haren – 1959
  • Ik heb mij dikwijls afgevraagd – 1968
  • Ik speel op mijn gitaar – 1967
  • Ik sta op wacht – 1957
  • Ik wou dat ik naar huis toe wou – 1973
  • In De Schaduw Van De Mijn – 1960
  • In ied’re droom – 1962
  • In mei – 1954
  • In Vlaanderen wacht je mijn meisje – 1955
  • Jef en Rosa – 1956
  • Joe kee lee lee – 1956
  • Juffertje vink – 1953
  • Juull de stier – 1971
  • ‘k Weet al lang – 1959
  • ‘k Zen het meug – 1958
  • ‘k zie zo gere mijn duivekot – 1960
  • Kleertjes Uit, Pyjamaatje Aan – 1967
  • Kleine witte wolk aan de hemel – 1952
  • Klokjes die luiden – 1951
  • Koetje Boe – 1948
  • Kom binne duivinne – 1958
  • Kom een beetje dichter – 1966
  • Kom naar Bobbejaanland – 1966
  • Kun Je Fluiten, Johanna – 1952
  • La Novia (Ik behoor jou voor het leven) – 1962
  • Laat Maar Gaan – 1953
  • Lees in mijn hart – 1960
  • Lore Lore – 1964
  • Mammie, mag mijn popje naar de hemel – 1962
  • Marianne – 1957
  • Marie Die Vrijt – 1958
  • Melanie – 1968
  • Met heel Antwarepe – 1979
  • Met Jou (& José) – 1971
  • Mijn schat komt weer naar huis – 1953
  • Mijn schimmel – 1982
  • Mooi is het leven met jou – 1963
  • Naar Buiten – 1953
  • Naar Sint-Anneke – 1957
  • Oei, oei, oei, dat valt niet mee – 1960
  • Oh La La – 1957
  • Oh la la louise – 1962
  • Oh Marie – 1962
  • Oh! Doe dat niet – 1958
  • Onder de schemerlamp – 1965
  • Paardemolen – 1954
  • Paardenhoofdstel – 1968
  • Pompier van Brussel Zuid – 1962
  • Prima Donna – 1960
  • Prima Donna – 1966
  • Rosse Marie – 1957
  • Sarie Marijs / Tante Koba / Maar Die Kat Komt Weer – 1959
  • Spreken is zilver, zwijgen is goud – 1951
  • Stoemp – 1959
  • Straatdeuntje – 1957
  • ’t Halfuur van de soldaten
  • Theo (De Bananenboer) – 1957
  • Tom Dooley – 1959
  • Veeg je tranen maar weg – 1949
  • Violetta – 1962
  • Vivan de soldatentijd
  • Voetbal – 1966
  • Volendam – 1961
  • Waar het hart zo vol van is – 1970
  • Waar Is De Tijd? – 1957
  • Waarom (& José) – 1963
  • Waarom schrijf jij me niet? – 1957
  • Wat m’n vrouw toch graag weten wil (& José) – 1967
  • Water halen (& José) – 1966
  • Weer een café – 1963
  • Wij horen bij elkaar (& José) – 1971
  • Wipneus en een kersenmond – 1952
  • Woody De Specht – 1948
  • Zo Hou Ik Van Jou (& José) – 1971
  • Zo houd ik m’n moedertje warm – 1952
  • Zomer, Winter – 1971
  • Zonder jou heeft het leven geen zin – 1966

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

« Eddy Wally was een perfectionist, niet alleen in zijn muziek, maar ook wat kledij en zijn uiterlijk betrof. Nooit zag ik hem kwaad. Waar hij ook kwam, wist hij de mensen te boeien en was er ambiance en plezier. Zo traden we eens op voor verschillende motorbendes. Allemaal ruige kerels die bij het eerste liedje weinig of geen aandacht schonken. Eddy begaf zich plots onder hen, als orkest hielden we ons hart vast. Hij vroeg een voor een aan die mannen wat ze wilden horen en negeerde volledig onze playlist, maar in een mum van tijd wist hij ze zo naar zijn hand te zetten en werd het een fantastisch optreden. Dat was gewoon Eddy. Zijn grote wens was dat de mensen zich amuseerden. Hij was voor sommigen, vooral degenen die hem niet kenden, misschien wat naïef, maar hij was een echte artiest en zijn liedjes zullen de tand des tijds overleven. »Dirk Declercq
Krant van West-Vlaanderen – 19 februari 2016