Vlaamse Wonderjaren

Dit speelt nu bij Vlaamse Wonderjaren:

Kor Van der Goten (1931-1983)

Het is vandaag de geboortedag van KoR (Cornelius) Van der Goten (Mechelen 21 april 1931 – 28 januari Antwerpen 1983), Vlaanderen’s allereerste ‘sjansonjee’. ‘Artiesten zijn tisten en die worden niet wijs’, zong deze volstrekt eigenwijze en controversiële kleinkunstzanger wiens leven leest als een dramatisch filmscenario.

Samen met Miel Cools, Hugo Raspoet en Antoon De Candt behoorde hij eind jaren ‘50 en begin jaren ‘60 tot de eerste golf Vlaamse chansonniers.

Zijn lyrische liedjesteksten waren voor die tijd vaak zeer gewaagd en extravagant. Zelfs na meer dan vijftig jaar blijven ze nog altijd vlijmscherp, reden waarom je Van der Goten vrijwel nergens nog op de radio zult (terug)horen.

Voor zijn omgeving was hij helaas ook een enfant terrible, door zijn wispelturige karakter en zijn drankprobleem.

Bij Vlaamse Wonderjaren hoor je volgende liedjes van KoR Van der Goten:

  • Caroline – 1962
  • De speelman – 1964
  • De Vlaamse kritikasters – 1964
  • Ekstravagant – 1962
  • Goeden avond – 1964
  • Hang niet door het venster – 1960
  • Hipokrizie – 1964
  • Ik wandel (Antwerpen) – 1964
  • Kind op het tapijt – 1962
  • Op een nacht belde een meisje – 1962
  • Prelude – 1962
  • Proza – 1962
  • September – 1964
  • Sertitude – 1962
  • Soete mei – 1964
  • Sprookeling – 1962
  • Stilleven met bier – 1960
  • Stommi – 1962
  • ’t Zwijntje – 1961
  • Testamant – 1964
  • Verboden te lachen – 1964
  • Zaterdagavond – 1964

Je zou ook interesse kunnen hebben in...

« Vanuit Duitsland was er destijds een stormloop op Spaanse appartementen. Die Duitse makelaars namen Samantha mee op het vliegtuig om de potentiële kopers met Eviva España in de juiste sfeer te krijgen. Ook had ik het geluk dat in die tijd Franco aan het bewind was in Spanje. Manuel Gomez, een Spanjaard die in Brussel bij de EEG werkte, had van Eviva España in de Spaanse versie een nationalistisch lied gemaakt. Hij had heimwee naar zijn moederland en bezong in het lied iedere provincie. In Spanje hebben ze lang niet begrepen waarom Eviva España zo populair was in de rest van Europa. Tot ze doorhadden dat de originele versie een heel andere inhoud had. »Leo Caerts
Het Belang van Limburg, 16 november 2013